Hur man byter däck

På denna sida:

Hur du väljer mellan olika typer av däck och vad du bör tänka på vad gäller däckdimensioner hittar du information om på andra sidor här på Däck.com, till exempel Besiktning – godkända däck. I den här artikeln går vi igenom steg för steg hur man byter däck på bilen oavsett om det handlar om byte från sommardäck till vinterdäck, eller vice versa, eller montering av helt nya däck.

Byta däck – guide steg för steg

Det här behöver du

  • Däck
  • Domkraft
  • Fälgkors eller fälgnyckel
  • Burk att lägga bultar i
  • Stålborste
  • Kopparpasta på tub eller burk
  • Handskar

Gör så här

  1. Ställ bilen på en plan yta.
  2. Kontrollera att en växel är i och att handbromsen är ordentligt åtdragen. Om du inte har växel i och handbromsen åtdragen ökar risken för att bilen ska komma i rullning när du hissar upp den på domkraften.
  3. Om bilen har navkapslar, börja med att ta bort dem från samtliga hjul.
  4. Lossa alla bultar i hjulet du väljer att börja med, men skruva inte ur dem helt. Använd dig av ett fälgkors eller en fälgnyckel för att lossa bultarna. Det kan hända att bultarna sitter mycket hårt, särskilt om de monterades med automatisk bultdragare (till exempel på däckverkstaden) vid det senaste bytet. Lyckligtvis är de flesta fälgkors är utformade så att man kan sätta dit ett skaft för att få en hävstångseffekt, vilket kan vara praktiskt när muttrarna sitter hårt.
  5. När muttrarna är lossade, men inte helt urskruvade, är det dags att höja upp bilen med domkraften så att det hjul som ska bytas inte längre rör vid marken och bär upp bilens tyngd. De är vanligt att en domkraft följer med när man köper bil (den brukar ligga i bakluckan tillsammans med reservdäcket), men tyvärr är det också ganska vanligt att denna domkraft är av låg kvalitet. De pengar du sparar på att själv byta däck kan absolut vara värda att investera i en bättre domkraft som gör arbetet med att byta däck smidigare och säkrare.När du placerar domkraften, se till att den pressar mot den stålbalk som löper några decimeter bakom framhjulen/framför bakhjulen. Om du sätter domkraften på en plats där bilen inte har någon rejäl balk riskerar du nämligen att trasa sönder underredet på bilen när du börjar höja upp fordonet. Börja med att hissa upp bilen lite grann för att kontrollera att domkraften är rätt placerad och att den bär bilens tyngd innan du fullbordar upphissningen.
  6. När bilen är upphissad och hjulet svävar fritt kan du skruva ur alla bultar på däcket som ska bytas. Var noga med att lägga bultarna i en burk eller ask så att du sedan har dem lätt tillgängliga när de ska skruvas på igen.
  7. Lyft av hjulet.
  8. Skriv dit en uppgift om däckets placering på bilen med en penna eller krita, till exempel FH om däcket sitter framtill till höger. Detta underlättar när du ska sätta tillbaka sommardäcket igen efter vintern (läs mer om ”rotering av däck” längre ned på denna sida).
  9. Borsta med stålborsten där bultarna har suttit för att få bort smuts och oljerester.
  10. Smörj med kopparpasta på den yta som fälgen ligger an emot. Kopparpasta är inte giftigt och det finns ingen risk med att använda händerna.
  11. Ta fram däcken som ska sättas på. Förhoppningsvis är de märkta så att du vet var de satt förra säsongen och kan se till att de inte hamnar på samma ställe igen.
  12. Placera däcket vid hjulet i rätt rotationsriktning. För att se rotationsriktningen, leta upp den pil som finns upphöjd i gummit på däcksidan. Däcken måste sättas på så att pilen pekar åt samma håll som hjulen snurrar framåt.
  13. Lyft upp däcket och sätt i den översta bulten (”klockan 12” om du tänker dig hjulet som en urtavla). Skruva åt bulten lite grann, men absolut inte ända in.
  14. Sätt i den nedersta bulten (”klockan 6”) och skruva åt den på samma sätt.
  15. Sätt i alla övriga bultar och skruva åt dem.
  16. Sänk ned bilen genom att sänka trycket i domkraften.
  17. Skruva åt bultarna hårt. Först skruvar du åt bulten längst upp, sedan bulten längst ner, och så vidare. Försök att skruva åt korsvis för att säkra att däcket hamnar jämnt.
  18. Kontrollera lufttrycket i däcken och pumpa dem vid behov. Om du inte har utrustning för att göra detta hemma, åk till en bensinmack eller verkstad. Information om vilket lufttryck som rekommenderas hittar du i instruktionsboken för din bil.
  19. Efter några dagars körning med däcken, gör en ny inspektion för att kontrollera att däcken sitter jämnt och att alla bultar sitter ordentligt fast. Kontrollera också gärna lufttrycket i däcken en andra gång.
  20. Det kan hända att dina däck / hjul behöver balanseras efter däckbytet.

Rotering av däck

Däck slits vanligtvis olika mycket och på olika ställen. Det finns många anledningar till att så sker, men det ska vi inte gå in på här. I syfte att jämna ut slitage och därigenom uppnå både längre livslängd för däcken och bättre prestanda på vägen, är det klokt att rotera däckens positioner.

Ett optimalt tillfälle att rotera däck är vid byte till sommardäck respektive vinterdäck. Vid bytet gör du en kontroll av däckens skick och roterar vid behov positionerna så att däcken inte hamnar på samma plats som förra säsongen. Skriv däckets position med en krita direkt på gummit för att komma ihåg hur däcket satt förra säsongen.

Beroende på hur mycket du kör kan du behöva rotera däcken oftare än bara i samband med byte till sommardäck respektive vinterdäck. Helst ska du inte köra mer än 1000-1200 mil utan att rotera däcken. Kör du mycket i höga hastigheter och/eller har bilen tungt lastad kan det vara lämpligt att rotera däcken vid ännu snävare intervall än så.

Bra att känna till är att bilens framdäck normalt slits snabbare än bakdäcken. Om du byter plats på framdäcken och bakdäcken då och då kan du därför öka livslängden på dina fyra däck.